VING doo
Bulevar Oslobođenja 60A/75
21000 Novi Sad, Srbija
Tel: +381 21 455 044
Mob: +381 64 64 19 792
Mob: +381 65 22 64 600
E-mail: info@ving.co.rs
VING doo
Bulevar Oslobođenja 60A/75
21000 Novi Sad, Srbija
Tel: +381 21 455 044
Mob: +381 64 64 19 792
Mob: +381 65 22 64 600
E-mail: info@ving.co.rs
ISO 13485 Medicinska sredstva – Sistemi menadžmenta kvalitetom
Šta je ISO 13485?
ISO 13485 je međunarodni standard Medical devices – Quality management systems – Requirements for regulatory purposes koji specificira zahteve za sistem menadžmenta kvalitetom, onda kada organizacija treba da pokaže svoju sposobnost da obezbeđuje medicinska sredstva i sa njima povezane usluge koje dosledno zadovoljavaju zahteve korisnika i primenljive zahteve propisa. Takve organizacije su uključene u jednu ili više faza životnog ciklusa, uključujući projektovanje i razvoj, proizvodnju, skladištenje i distribuciju, postavljanje ili servisiranje medicinskog sredstva, kao i projektovanje i razvoj ili pružanje povezanih aktivnosti (npr. tehnička podrška). Međunarodni standard ISO 13485 koristite isporučioci ili eksterne strane koje obezbeđuju proizvod, uključujući usluge povezane sa sistemom menadžmenta kvalitetom koje pružaju takvim organizacijama.
ISO 13485 standard predstavlja međunarodno priznati standard koji se odnosi na zahteve kvalitetnog sistema upravljanja prilikom proizvodnje medicinskih uređaja. Često se uvodi nezavisno od drugih standarda, ISO 13485 standard je suštinski potpuno usklađen sa sistemom menadžmenta kvalitetom ISO 9001 i demonstrira posvećenost proizvođača ka maksimalnoj ispravnosti i kvalitetu svojih medicinskih uređaja. Iako je skrojen prema očekivanjima sistema kvaliteta u industriji i regulatornim zahtevima, organizacija ne mora da aktivno proizvodi medicinske uređaje ili njihove komponente da bi tražila sertifikat za ovaj standard.
Kome je namenjen ISO 13485?
ISO 13485 primenljiv je na veliki broj proizvoda, medicinska sredstva je bilo koji proizvod namenjen za upotrebu pri dijagnostikovanju, prevenciji ili lečenju različitih bolesti. Postoje jednostavni proizvodi kao što su zavoji, ali i složeni kao što su stomatološke stolice, pejsmejkeri, mašine za održavanje života, pa čak i reagensi za in vitro dijagnostiku.
Poboljšanja standarda ISO 13485 odnose se na proširenje njegove primene kako bi se obuhvatile sve organizacije koje se bave životnim ciklusom proizvoda – od ideje do primene, zatim na veću usklađenost sa zakonskim zahtevima, kao i na fokusiranje na postmarketinški nadzor tržišta, koje obuhvata i postupanje sa žalbama.
Struktura standarda ISO 13485?
Struktura ISO 13485 podeljena je na osam delova, pri čemu su prva tri uvodna, a poslednjih pet sadrže obavezne zahteve za sistem upravljanja kvalitetom. Evo o čemu se govori u pet glavnih odeljaka:
Prednosti uvođenja ISO 13485?
Standard ISO 13485 donosi mnoge prednosti svakoj firmi ili organizaciji koja odluči da u svoje poslovanje uvede ovaj standard, a neke od tih prednosti su:
Standard ISO 13485 osigurava doslednost dizajna, razvoja, proizvodnje, instalacije i isporuke medicinskih uređaja koji su bezbedni za njihovo namensko korišćenje.
Šta je to implementacija ISO 13485?
ISO 13485 standard je značajan alat za unapređenje Vašeg poslovanja, kao i razmatranja i usvajanja načina upravljanja poslovnim procesima. Prilikom implementacije ISO 13485 standarda angažovanje zaposlenih je takođe veoma važno, a posebna pažnja se usmerava ka onima koji će rukovoditi sistemom kvaliteta medicinskih uređaja. Oni moraju biti dovoljno obučeni kako bi se sistem efikasno implementirao.
Saveti za implementaciju ISO 13485 standarda:
Implementacija standarda ISO 13485 se ne radi samo zbog sertifikacije, već i zbog toga što daje smernice kako da konstantno poboljšavate Vašu organizaciju. Redovnim posetama od strane konsultanta sprovodi se održavanje sistema kvaliteta medicinskih uređaja, kako bismo bili sigurni da sprovodite zahteve sistema, unapređujete sistem i na taj način dajete dodatnu vrednost Vašoj kompaniji.
Osnovne aktivnosti prilikom održavanja ISO 13485 sistema su:
Šta je to sertifikacija ISO 13485?
Dostizanjem nivo saertifikacije standarda ISO 13485, moći ćete da pokažete svojim klijentima i zainteresovanim stranama koliko ste posvećeni kvalitetu proizvoda koji nudite. To predstavlja dobru priliku da promovišete svoje poslovanje i pokažete da ste partner od poverenja, što može da otvori nove poslovne mogućnosti Vašoj kompaniji.
Koraci sertifikacije ISO 13485 standarda:
Analiza neusaglašenosti predstavlja opcionu aktivnost koja se sprovodi pre same procene. Izbliza ćemo sagledati Vaš postojeći sistem kvaliteta medicinskih uređaja i uporediti ga sa zahtevima standarda ISO 13485. To je isplativ način da proverite da li postoje oblasti koje treba unaprediti pre nego što se izvrši formalna procena.
Formalna procena je dvostepeni proces. Prvo će konsultant da preispita spremnost Vaše organizacije za procenu kroz proveravanje neophodnih procedura standarda ISO 13485 i načina kontrolisanja koji su tu razvijeni. Detalji naših analiza će biti podeljeni sa Vama i u slučaju pronalazaka neusaglašenosti, imaćete mogućnost da ih rešite. U slučaju da su svi zahtevi ispunjeni, prelazi se na procenu nivoa implementacije procedura i kontrolu u okviru organizacije, prema zahtevima sertifikacije standarda ISO 13485.
Kada se postigne nivo sertifikacije, dobićete sertifikat ISO 13485, koji ima važnost tri godine, ali pod uslovom godišnje provere. Sa tim sertifikatom posedujete formalan dokaz da Vaša organizacija posluje prema zahtevima kvaliteta i na taj način vodi brigu ne samo o internim resursima i procesima, već i o zahtevima klijenata i ostalih zainteresovanih strana.