ISO 29993 Obučavanje van zvanične edukacije

Šta je ISO 29993?

ISO 29993 precizira zahteve za usluge obučavanje van zvanične edukacije, uključujući bilo koju vrstu obučavanja (npr. stručna obuka i obuka u kompaniji). Ovo uključuje sve usluge učenja koje pruža pružalac usluga učenja koje su adresirane na same učenike, kao i na sponzore koji nabavljaju usluge u ime učenika. Ključne karakteristike ovih vrsta usluga su da se definišu ciljevi učenja i da se usluge evaluiraju i da uključuju interakciju sa učenikom. Učenje može biti licem u lice, posredovano tehnologijom, ili mešavina oba.

Kome je namenjen ISO 29993?

ISO 29993 se primenjuje samo na usluge učenja u slučajevima kada je pružalac usluga učenja deo organizacije koja isporučuje proizvode (tj. robu i usluge) pored usluga učenja.

ISO 29993 nije namenjen školama, fakultetima i univerzitetima koji pružaju usluge učenja kao deo formalnog obrazovnog sistema, ali im može biti od koristi kao alat za razmišljanje i samoevaluaciju.

Pre upisa, učenicima i zainteresovanim stranama su potrebne informacije o uslugama učenja kako bi doneli informisanu odluku.

Informacije koje pruža ISO 29993  moraju biti dostupne, ažurne, tačne i čitljive. Ove informacije će uključivati najmanje sledeće elemente:

  • naziv, adresu sedišta, kontakt podatke i lokacije na kojima se pružaju usluge učenja;
  • ključno rukovodeće osoblje;
  • opis glavnih usluga učenja koje nudi ISO 29993;
  • kvalifikacije ili iskustvo fasilitatora zaduženih za uslugu učenja, ili oboje;
  • nastavne metode;
  • opis okruženja za učenje i resursa za učenje;
  • sve ponuđene sertifikate, nagrade, kvalifikacije i akreditacije.

Prednosti uvođenja ISO 29993?

Kada se obezbedi, predlog omogućava učenicima ili sponzorima da donesu informisanu odluku u vezi sa nabavkom usluge učenja.

Pre izrade predloga, ISO 29993 će preduzeti odgovarajuće korake da razume zahtev za učenje, njegov kontekst i sve logističke faktore. Ovaj predlog uključuje najmanje sledeće:

  • ciljeve i ciljeve predloženih usluga učenja;
  • kapacitet da odgovori na potrebe klijenta (npr. reference klijenata, tehničke karakteristike, profil fasilitatora, primer sličnih programa);
  • metode nastave i ocenjivanja koje će koristiti u pružanju usluge učenja;
  • cenu, uslove i odredbe.

Pre nego što pristanu na nabavku usluge učenja, zainteresovanim stranama će biti obezbeđene sledeće informacije, prema potrebi:

  • naziv i ciljevi usluge učenja;
  • sve preduslove, tehničke ili druge, kao što je potreban nivo kompetencije.

Uvođenje ISO Standarda sastoji se iz dva koraka:

  • Implementacija ISO Standarda (priprema za sertifikaciju) i
  • Sertifikacija ISO Standarda.

Implementacija ISO Standarda

Prvi deo je mnogo duži i teži i zahteva ozbiljan rad na pripremi same organizacije i usklađivanja poslovanja prema zahtevima ISO Standarda. Ovaj deo se ogleda u pripremi dokumentacije i obuci zaposlenih na osnovu zahteva samog standarda. Pravi se sledeća dokumentacija: poslovnik, misija, vizija, politika, procedure, radna uputstva (instrukcije), zapisi i ostale dokumentovane informacije koje treba da zadovolje tražene zahteve, odnosno potrebne uslove za implementaciju i sertifikaciju za ISO Standarde. Kada se priprema za uvođenje ISO Standarda uspešno završi od strane konsultanta (eksperta) za ISO standarde, onda dolazi na red sama sertifikacija.

Sertifikacija ISO Standarda

Sertifikaciju za ISO Standarda sprovode sertifikacione kuće koja proveravaju procedure i ostale dokumentovane informacije nastale u pripremnom periodu i daju svoju konačnu odluku o primeni zahteva standarda. Sertifikaciona kuća šalje u proveru svoje eksperte, poznatije kao Auditore (proveravače). Njihov zadatak je da izvrše sertifikacionu proveru kako bi utvrdili stepen usklađenosti sa zahtevima standarda. Na osnovu njihovog izveštaja i nalaza otkrivenih tokom provere, rukovodstvu organizacije daje konačna ocena o sertifikaciji. Ako je organizacija zadovoljila i uspešno prošla sertifikacionu proveru, onda dobija zvaničan sertifikat odobren od strane akreditovanog sertifikacionog tela.